23 mei 2023

Aftrap van ‘We zijn zelf het medicijn’ bij het PLUS-café in Nieuwegein

Op 22 mei vond tijdens het PLUS-café in Nieuwegein de aftrap plaats van de campagne ‘We zijn zelf het medicijn’. Deze wekelijkse bijeenkomst in de bibliotheek van Nieuwegein (De Tweede Verdieping) stond, net zoals de campagne, volledig in het teken van dementie en leefstijl. De campagne loopt vanaf nu tot eind november in de hele regio Utrecht.

Tot 30% van de gevallen van dementie te voorkomen

De campagne ‘We zijn zelf het medicijn’ is gebaseerd op drie leefstijladviezen:

  • Blijf nieuwsgierig (heb een doel: een hobby, iets leren, een eigen tuintje)
  • Eet gezond (veel groente en fruit, olijfolie, rook niet)
  • Beweeg regelmatig (ga wandelen of zwemmen, blijf bezig)

Je kunt namelijk zelf veel doen om je hersenen gezond te houden. Daarmee verklein je de kans op dementie en vergroot je bovendien je gehele gezondheid. Helaas is niet elk ziektegeval te voorkomen, maar uit onderzoek blijkt dat tot 30% van de gevallen van dementie te voorkomen is door een gezonde leefstijl.

Informatie, gezonde hapjes en bewegen

Bij het PLUS-café was de officiële aftrap door wethouder Marieke Schouten en directeur van de GGDrU Carola Koper. Daarna volgde een interactief onderdeel waarbij de aanwezigen zelf nadachten over wat invloed heeft op het ontwikkelen van de dementie. Na een korte pauze met gezonde hapjes kregen de deelnemers meer informatie over dementie, de invloed van leefstijl op dementie en over de campagne. Daarna was het tijd om te bewegen met buurtsportcoach Caroline van der Helm van Sport ID. Zij vertelde meteen over het belang van de beweegoefeningen voor je hersenen. De middag werd afgesloten door Peter Selten. Namens het Netwerk Utrecht Zorg Ouderen en de Adviesraad sociaal domein Nieuwegein kaartte hij het belang aan van onder andere steun voor mantelzorgers.

PLUS-café

Het PLUS-café is het lifestyle-café voor bewuste 55-plussers uit Nieuwegein en omgeving, met activiteiten en workshops rondom gezondheid, lifestyle, cultuur, digitale media of de actualiteit. Bijna iedereen bij het PLUS-café heeft zelf wel iemand in zijn of haar omgeving met dementie. Ook één van de aanwezigen had dementie. Hij deelde tijdens de bijeenkomst zijn gedachten in dichtvorm. Deze werden namens hem voorgedragen.

Doe je ook mee?

Dementie is een groeiend gezondheidsprobleem en is daarom een belangrijk onderwerp voor GGDrU. De campagne is ontwikkeld in Limburg door Alzheimer Centrum Limburg, onderdeel van Maastricht University. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de campagne, is het belangrijk dat deze op zo veel mogelijk plekken te zien is: bij de huisarts, in de bibliotheek, bij de sportvereniging, in het buurthuis enzovoort. Iedereen kan zich daarom aanmelden als ‘vriend’ van We zijn zelf het medicijn. Vrienden ontvangen de digitale campagnematerialen zoals posters, een bericht voor sociale media, animaties voor schermen in bijvoorbeeld de wachtkamer en flyers is verschillende talen. Aanmelden kan op: https://vragenlijst.ggdru.nl/?f=0nn86ucy6x