Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het footermenu 
Zoeken

Ontspan

 

Ontspanning is belangrijk voor je gezondheid. Tijdens inspanning daag je je lichaam en geest uit en tijdens ontspanning vindt het noodzakelijke herstel plaats. In deze tijd ervaren veel mensen langdurige stress. Daardoor kun je gezondheidsproblemen krijgen. Je herstelt als je rust. Ontspanning en een goede nachtrust zijn daarom erg belangrijk.

Bekijk de film van Dokter Tamara: ontspanning en rust in je brein.

Ga op een vaste tijd naar bed en slaap voldoende

De meeste volwassenen hebben zeker 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht. Zet een vaste tijd voor jezelf waarop je in ieder geval in bed gaat liggen. Je lichaam went langzaam aan dit ritme en je zult merken dat je sneller in slaap kunt vallen.

Tips voor een betere nachtrust: 

Doe dingen waar je blij van wordt 

Het is belangrijk dingen te (blijven) doen waar je blij van wordt. Mensen zijn dan gelukkiger en veerkrachtiger.
Tips en inspiratie: hetkanwel.nl/dingen waar een mens het meest gelukkig van wordt 

Coronaproof uitjes in regio Utrecht

Er verantwoord op uit?
Bekijk eens op: visitutrechtregion.com 
Omdat het op dit moment belangrijk is elkaar voldoende ruimte te geven en niet naar te drukke plekken te gaan, bekijk de druktemonitor 

Luister naar muziek

Het is bewezen dat muziek helpt om te ontspannen.Luister bijvoorbeeld naar de top tien anti stress muziek op Spotify.
Of bekijk het filmpje van Prof. Dr. Erik Scherder Wat gebeurt er in je hersenen als je muziek luistert?

Doe ademhalingsoefeningen en let op je ademhaling

Ademhalingsoefeningen kunnen worden gebruikt om directe ontspanning te vinden. Verschillende oefeningen zijn te vinden op de website Info.nu.

Deze oefening van Arts en Leefstijl kan helpen om rustiger te worden:

  • Adem 4 seconden rustig en diep in via de neus;
  • Houd die adem 7 seconden lang vast;
  • Adem in 8 seconden de lucht via de mond weer uit.

Adem vanuit de buik en herhaal deze oefening 10 keer om je stressniveau direct te verlagen.

Drink weinig tot geen alcohol: alcohol vermindert o.a. je slaapkwaliteit

Het gebruik van alcohol voor het slapen gaan is samen met de slaap geen goede combinatie. Je lijkt in de eerste helft van de nacht beter te slapen, maar dit geldt voor een deel van de nacht. De rest van de nacht is de slaap veel slechter. De slaapkwaliteit neemt af en je slaapt minder diep.

Alcohol heeft ook invloed op je immuunsysteem. De hoeveelheid bloedcellen in je lichaam gaat omlaag nadat je drinkt. Juist die cellen zijn nodig om virussen en bacteriën af te weren.

Stoppen met roken

We zitten veel thuis. Dan is een sigaret gauw gepakt om even te ontspannen. Toch geeft een sigaret een schijngevoel van kalmte. Want al snel na een sigaret word je juist onrustiger en verlang je naar een volgende sigaret. Daarnaast kennen we allemaal de nadelen van roken. Het is dan ook altijd verstandig om te stoppen met roken. Wie nu stopt met roken, zorgt voor een snelle verbetering van de longen. Je gezondheid verbetert direct en je lichaam is weerbaarder tegen virussen, zoals het Covid-19-virus. Op www.ikstopnu.nl staat een overzicht van alle (online) stopmethoden. Ook kun je contact opnemen met uw huisarts.

Maak een wandeling in de natuur

Even uitwaaien en de gedachten verzetten in de natuur. Zeker in deze tijd is dat voor  veel mensen heel belangrijk. De frisse buitenlucht en het groen zorgen voor ontspanning.
Op onderstaande websites vind je verschillende wandelingen:

Beweeg veel overdag en sport na 20.00 uur ’s avonds niet meer intensief.