Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het footermenu 
Zoeken

Eet gezond

 

Gezonde, natuurlijke voeding geeft ons immuunsysteem rust en je lichaam energie.

  • Eet zo veel mogelijk onbewerkte producten en zo min mogelijk pakjes en zakjes
  • Vermijd suiker, want suiker verzwakt je immuunsysteem
  • Beperk het aantal eetmomenten
  • Drink voldoende water
  • Eet bij minimaal twee maaltijden groenten door b.v. een soep of rijkgevulde salade als lunch
  • Varieer en geniet van je maaltijd!

Huisarts Tamara de Weijer geeft op Youtube tips uit haar kookboek: Eet beter in 28 dagen.

Voeding heeft een grote invloed op je gezondheid. Je eet en drinkt namelijk iedere dag. Gezonde, natuurlijk voeding geeft ons immuunsysteem rust en je lichaam de energie die het nodig heeft.  

Ons lichaam is afgestemd op verse, natuurlijke voeding, zonder bewerkingen en kunstmatige toevoegingen. Ons Westerse eten is echter heel erg bewerkt, wat betekent dat de gezonde stoffen als vezels eruit zijn gehaald en veel ongezonde stoffen zijn toegevoegd die de producten langer houdbaar maken én verslavender. 

Tip:
Eet zo vers en natuurlijk mogelijk en gebruik zo min mogelijk pakjes en zakjes.

Vermijd suiker en bewerkte koolhydraten

Een koolhydraat  is één van de drie belangrijke voedingsstoffen van onze voeding, ook wel suikers genoemd. Koolhydraten (suikers) gebruiken we o.a. als energiebron om te kunnen bewegen en als brandstof voor je hersenen. Suikers zorgen voor een stijging van de bloedsuikerspiegel. Het is belangrijk om je bloedsuikerspiegel weer naar normale waardes te krijgen. Alle bewerkte, suikerrijke producten zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel steeds te hoog is. Dit zorgt voor gezondheidsklachten als diabetes type 2 en overgewicht. 

Tips:
Eet daarom zo weinig mogelijk toegevoegde suikers en bewerkte koolhydraten. Eet meer natuurlijke koolhydraten als groente en fruit. 
Doe mee aan de uitdaging 7 dagen gezond eten en drinken zonder suiker, de Nationale Suiker Challenge:

Beperk het aantal eetmomenten

Hoe minder vaak je eet, hoe beter je stofwisseling werkt. Als je eet gaat de energie vooral richting je spijsvertering. Er is dan minder energie beschikbaar voor je spieren, je hersenen, je immuunsysteem en andere organen. Geef je lichaam rust en beperk het aantal eetmomenten op een dag. 

Tips:
Kies daarom voor vaste eetmomenten op een dag en eet zo min mogelijk tussendoortjes.
Als je toch tussendoor trek krijgt, zorg dan dat je snackgroenten of ongezouten noten in huis hebt. Als je geen snoep, koek of ongezonde snacks koopt, kun je ook niet in de verleiding komen om die tussendoor te eten.
Bekijk op YouTube een filmpje dat laat zien waarom jij minder vaak per dag moeten eten: OERsterk-YouTube.

Drink voldoende water

Je lichaam bestaat voor 70% uit water en is belangrijk voor elke cel in je lichaam. Drink daarom ongeveer 1,5 liter water of (kruiden)thee per dag en af en toe een kopje koffie. 

  

Eet meer groenten

Groentes zijn de basis van een gezond eetpatroon. Groentes bevatten veel gezonde stoffen als vocht, vitamines, mineralen én vezels. Deze vezels zorgen voor een goede darmflora. Waardoor je immuunsysteem tot rust komt en je lichaam meer energie krijgt. 
Tips:
Eet meer groenten door elke dag bij twee maaltijden groenten te eten. Neem bijvoorbeeld een groene smoothie als ontbijt, een salade en/of soep als lunch en eet ook veel groenten bij je avondmaaltijd.
Bekijk het filmpje; Een pond groente per dag, hoe doe ik dat?

Varieer en geniet van je maaltijd!

Het is belangrijk om afwisselend te eten. In elk product zitten namelijk andere voedingsstoffen. Hoe afwisselender je eet, hoe meer verschillende vitamines, mineralen en sporenelementen je opneemt. Dit heeft je lichaam nodig om gezond te blijven. Naast afwisseling is ontspannen, genieten van je eten enorm belangrijk. Als je ontspannen eet, dan kan je lichaam alle voedingsstoffen ook opnemen. 

Maak een boodschappenlijstje

Doe geen boodschappen met een lege maag. Dan ligt de verleiding op de loer om ongezonde, bewerkte producten te kopen. Zet wat u nodig hebt van tevoren op een boodschappenlijstje.
Bekijk het filmpje; Dokter Tamara geeft tips voor in de supermarkt 

Drink geen of met mate alcohol

Wie vaak alcohol drinkt, krijgt daardoor een lagere weerstand. Als je stress door deze tijd ervaart, is het niet verstandig om alcohol te drinken. Lees meer over alcohol en corona op www.alcoholinfo.nl.

Meedoen met IkPas

Ben je  door het vele thuiszitten ongemerkt meer alcohol gaan drinken dan je gewend was? Overweeg dan eens mee te doen met IkPas. IkPas is een uitdaging met jezelf om een maand lang geen alcohol te drinken. Ben je benieuwd wat dit voor gezondheidsvoordelen kan opleveren? Meld je aan op www.ikpas.nl.

Je leefstijl verbeteren?

Beijk de film van Dokter Tamara over starten met een andere leefstijl. 

Heb je overgewicht of obesitas? En wil je een gezonde leefstijl bereiken en behouden? Dan is extra ondersteuning misschien iets voor je met de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI).
Deelname aan een GLI wordt vergoed uit het basispakket. Wel is een verwijzing van de huisarts nodig. Bekijk de adressen in de regio en aanmelding.