Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het footermenu 
Zoeken

Houd contact op afstand

 

Je verbonden voelen met anderen, contact hebben met familie, vrienden, collega’s en buren is goed voor je gezondheid. Het heeft een positief effect op je immuunsysteem, je bloeddruk en is verlaagt de stress. 

Contact hebben en houden is de afgelopen tijd anders geworden door de maatregelen. Juist nu is aandacht voor elkaar en sociaal contact belangrijk.

Hierbij enkele tips om in verbinding met elkaar te blijven.

  • Bel of facetime regelmatig met elkaar.
    Tips:
    Voor wie digitaal niet zo handig is; SeniorWeb en Jowtube bieden tijdelijk gratis instructievideo’s over WhatsApp-bellen, FaceTimen en Skypen.
    Ga beeldbellen; Enkele speciale apps zijn hier te vinden.
  • Stuur elkaar een kaartje, een bloemetje of schrijf een brief.
  • Voer een gesprekje met elkaar op straat of bij de voordeur (op afstand).
  • Groet elkaar als je elkaar tegenkomt en geef elkaar een glimlach.
  • Behoefte aan een luisterend oor?
    Neem dan contact op met de Rode Kruishulplijn (070-445 58 88) of de Luisterlijn (0900-0767).
  • Wandel met een vriend of vriendin op afstand.
  • Speel samen een online spelletje.
    Tips:
    Doe een online pubquiz of quarantaine bingo;
    Doe samen een online game;
    Doe een online escaperoom met vrienden of familie. Via Google zijn veel online escaperooms te vinden.

Oog voor elkaar

Sommige mensen voelen zich door de coronacrisis (extra) eenzaam. Let op elkaar. Bijvoorbeeld door een kaartje door de brievenbus te doen, te zwaaien voor het raam of een keertje aan te bellen en bij de voordeur een gesprekje (op afstand) aan te knopen. Maakt u zich echt zorgen om een buurtgenoot? Kijk dan onze website op de pagina Meld- en Adviespunt Bezorgd.