Ga naar de inhoud Ga naar het zoeken Ga naar het footermenu 
Zoeken

Beweeg

 

Meer dan de helft van de Nederlanders beweegt te weinig. Ook zitten we te lang stil. Lang stilzitten en te weinig bewegen is schadelijk.Het vergroot het risico op ziektes en eerder overlijden. Elk beetje meer bewegen helpt en heeft een positieve invloed op je gezondheid. Het opbouwen en behouden van je spiermassa is de basis voor een goede gezondheid. Bewegen heeft ook een positief effect op je immuunsysteem en zorg voor rust en ontspanning in je hoofd.

Beweegtips

  • Maak dagelijks buiten een ommetje van minstens 30 minuten met de Ommetje app  van de Hersenstichting. Start met de app een wandelcompetitie met vrienden, familie of collega’s. Zo kun je op een leuke manier samen wandelen, ook zonder op de zelfde plek te zijn.
  • Doe zitonderbrekingen als rek- en strekoefeningen tijdens de dag 
  • Ga lopend of met de fiets in plaats van met de auto
  • Voer telefoongesprekken wandelend of staand
  • Neem deel aan televisieprogramma van Omroep MAX Nederland in beweging
  • Doe regelmatig kracht- en balansoefeningen
  • Ga wat vaker tuinieren
  • Beweeg in de natuur en geniet!

Regelmatig sporten en bewegen is goed voor je. Maar hoeveel  en welke beweging is goed voor je? De beweegrichtlijnen geven richting voor wat goed voor je is.
Bekijk de video Beweegrichtlijnen van het Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Handige websites over sporten en thuis bewegen

Wat kun je doen in de regio Utrecht?

Kijk voor een beweegaanbod op onderstaande websites:

Groen doet goed!

De natuur heeft een positieve invloed op je gezondheid. Ga daarom als het kan naar buiten, de natuur in om te bewegen. Dat zorgt voor inspanning en ontspanning tegelijk.  

Kracht- en balansoefeningen

Het verstreken van je botten en spieren kan altijd en overal. Bijvoorbeeld door het doen van oefeningen als push ups, squats, of planking.
Ook traplopen, touwtje springen en trampoline springen versterken je uithoudingsvermogen, je kracht en je rompstabiliteit.
Kijk voor eenvoudige en effectieve beweegtips voor ouderen op Youtube naar Hup, in de benen!

Je leefstijl verbeteren?

Kamp je met overgewicht of obesitas? En wil je een gezonde leefstijl bereiken en behouden? Dan is extra ondersteuning wellicht iets voor je met de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). Deelname aan een GLI wordt vergoed uit het basispakket. Wel is een verwijzing van de huisarts nodig. Bekijk de geregistreerde aanbieders van de GLI.