Concept verslag vergadering bestuurscommissie Midden-Nederland en
algemeen bestuur GGDrU 4 december 2024

Aanwezige leden

Mw. M. Paffen (Amersfoort), Dhr. S. de Vries (Baarn), Dhr. O. James (Bunnik), mw. M. Havinga (Eemnes), mw. R. Frowijn (Houten), Mw. M. Treep (Leusden), Dhr. G. Spelt (Lopik), dhr. K. van Dalen (Montfoort), mw. M. Schouten (Nieuwegein), dhr. W. Kok (Oudewater), dhr. K. Eskes (Renswoude), dhr. D. Poortinga (Rhenen), mw. A. Sterenburg (Soest), mw. K. van Vliet (Stichtse Vecht), dhr. E. Eerenberg (Utrecht) (voorzitter), dhr. G. Boonzaaijer (Utrechtse Heuvelrug), dhr. M. Beek (Veenendaal), dhr. K. Bel (Vijfheeren-landen), dhr J. Kuiper (Wijk bij Duurstede), mw. M. Pennarts (Woerden), dhr. H.J. Dekker (Woudenberg), mw. E. Schell (IJsselstein), mw. A. Welting (Zeist)

Afwezige leden

Dhr. P. van Asselt (Bunschoten), dhr. D. Smolenaers (De Bilt), dhr. M. van der Greft (De Ronde Venen).

Secretaris

M. Sprenger

Mede aanwezig

Mw. C. Koper, mw. M. Schaap, dhr. R. Verkerk, dhr. J. Zwaal.

Notulist

Mw. J. Wammes

Algemeen

1. Opening en vaststellen agenda. De voorzitter opent de vergadering om 9.30 uur en heet de aanwezigen welkom

        Mw. E. Schell neemt online deel. Afwezig zijn de heren Van der Greft (De Ronde Venen), Smolenaers (De Bilt) en Van Asselt (Bunschoten). De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

        2. Mededelingen

        a. Stand van zaken DDJGZ Het project verloopt volgens planning. In het volgende AB van 29 januari 2025 zal uitgebreider bij DDJGZ worden stilgestaan. Livegang is gepland op 17 februari 2025.
        b. VNG resolutie IZA De ALV VNG heeft besloten de resolutie van het bestuur om te stoppen met gesprekken over een vervolg van het Integraal Zorg Akkoord te steunen. Gemeenten willen geen uitvoeringsloket van het Rijk zijn, maar mede-architect van een houdbaar zorgstelsel. VNG rondt volgende week gesprekken af met, hopelijk, een tripartite overeenkomst tussen gemeenten, VWS en zorgverzekeraars.

        3. Verslag algemeen bestuur en bestuurscommissie Midden-Nederland d.d. 6 november 2024.

        Tekstueel: Dhr. Boonzaaijer ziet in de notulen graag nog de inleidende tekst van het amendement terug, te weten: ‘In hoofdlijnen kunnen we ons vinden in het advies van het DB ten aanzien van scenario 1 en 4. Echter, een besparing 2 van 0,5% geeft niet het goede signaal richting gemeentes die fors moeten bezuinigen als ook niet het juiste signaal richting andere grote gemeenschappelijke regelingen…’ Naar aanleiding van Het verzoek was om ook ambtenaren aan te laten sluiten bij de dialoogsessie op 20 januari 2025. Gezien het grote aantal aanmeldingen is besloten dat niet te doen omdat dat ten koste gaat van de dialoog. Indien gemeenten toch ambtenaren mee willen nemen, eventueel als toehoorder, kan daarvoor contact worden opgenomen met Carola Koper.

        Besluit:

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: • het verslag van het algemeen bestuur en de vergadering van de bestuurscommissie Midden-Nederland van 6 november 2024 vast te stellen

        Inhoudelijke punten en besluiten

        4. Stand van zaken Kennis en Adviesfunctie

        Mw. Rianne Giezeman, arts M&G, zal in een presentatie de stand van zaken van de uitvoering van de Kennis en Adviesfunctie toelichten. Eerder heeft het AB het besluit genomen om GALA middelen te bundelen ten behoeve van de kennis en adviesfunctie met een gezamenlijke opdracht aan GGD: 1. Doorontwikkeling wijkgezondheidsprofielen (ontsluiten lokale data); 2. Inzet op kennisontwikkeling en versterken van het (lokale) kennisnetwerk; 3. Zorgen dat juiste kennis lokaal terechtkomt rondom keten[1]aanpakken.

        Ad 1

        Data is inmiddels op verschillende niveaus beschikbaar: subregionaal en lokaal. (Zie GALA-tegel.) Data is ook terug te kijken in de tijd. Voorts volgt doorontwikkeling van data naar duiding waaruit gebiedsprofielen volgen. Naar aanleiding van een vraag van gemeente Zeist wordt aangegeven dat de wijkgezondheidsprofielen nu gebaseerd zijn op de wijkgrenzen van CBS. Om gezondheidsverschillen binnen een wijk meer gedetailleerd op buurt te zien, is geen standaardvoorziening. Indien een gemeenten dit wenst dan kan dat via maatwerkafspraken.

        Ad 2

        Mw. Giezeman geeft een overzicht van de ketenaanpakken in de verschillende regio’s waarbij GGDrU betrokken is. Bekostiging hiervan loopt via IZA SPUK. Per oktober start ook de regionale IZA monitoring. Voor landelijke leernetwerken op alle ketenaanpakken is subsidie bij ZonMw aangevraagd. Het thema mentale gezondheid is nu geen ketenaanpak maar een landelijk leernetwerk. GGDrU verspreidt kennis over de ketenaanpakken ook aan regio’s die daar niet bij betrokken zijn. Er is inmiddels ook een regionaal netwerk van coördinatoren die bij een ketenaanpak betrokken zijn om kennis met elkaar te delen. Het is van belang om in het oog houden dat het om tijdelijke middelen gaat maar dat de kennis geborgd wordt. Bij opzet wordt hier al rekening mee gehouden. De aanpak moet niet al te kwetsbaar zijn en de spin-off moet zo goed mogelijk geborgd worden. Financiering loopt ook deels via ZonMw.

        Ad 3

        Van data naar duiding betreft vooral de toepasbaarheid van data. De toegevoegde waarde zit in het toegankelijk maken van de kennis die nu bij inhoudelijk professionals en epidemiologen zit. Opgemerkt wordt dat bij inzoomen op de wijk de data niet alleen vanuit gezondheidsperspectief maar ook vanuit andere perspectieven bekeken moet worden. Dit biedt meer handvaten voor de wijkaanpak.

        Besluit

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: kennis te nemen van de ontwikkelingen op GALA Kennis en Adviesfunctie GGDrU.

        5. Begrotingswijziging 2024-1

        Een groot deel van het AB blijkt de zienswijzen niet ontvangen te hebben. Deze worden ter plekke nagestuurd. Tot op heden heeft GGDrU 20 zienswijzen ontvangen. 14 keer geen zienswijze, 1 keer instemming, 4 keer instemming en de verwachting dat GGDrU het gesprek met gemeenten over de financiële situatie van 2026 en verder goed zal blijven voeren, 1 zienswijze met een heel specifieke vraag met betrekking tot JGZ-huisvesting en 1 zienswijze waarin wordt aangekondigd dat de verhoging van de gemeentelijke bijdrage niet kan worden opgevangen. GGDrU heeft een conceptreactie namens het bestuur opgesteld en deze nagezonden. De commissie F&B heeft tijdens de vergadering van 20 november jl. geconstateerd dat er toen nog maar 9 zienswijzen binnen waren die qua inhoud instemmend, dan wel geen zienswijze waren. Daar is kennis van genomen, maar geen specifiek advies uit naar voren gekomen. Net voor de vergadering zijn nog 3 extra zienswijzen binnengekomen. De gemeenten De Bilt, Eemnes en Leusden ontbreken nog. Vrijwel alle zienswijzen hebben betrekking op de grotere context en niet zozeer op deze specifieke begrotingswijziging. Vanwege afwezigheid van de wethouders van De Bilt, Ronde Venen en Bunschoten resteren 62 aanwezige stemmen. Met algemene instemming, onder enig voorbehoud van de gemeenten Leusden en Eemnes, wordt de begrotingswijziging aangenomen.

        Besluit

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: de begrotingswijziging 2024-1 vast te stellen.

        6. Concept Kaderbrief 2026

        De kaderbrief voor 2026 is opgesteld na het vorige AB. Als uitkomst van de bestuurlijke gesprekken is door het AB op 6 november jl. besloten te kiezen voor een inhoudelijke doorontwikkeling met een financiële taakstelling om concrete invulling te kunnen geven aan die toekomstbestendige GGDrU, binnen de financiële mogelijkheden (scenario 1).

        Tevens is besloten gemeenten de ruimte te laten te bezuinigen op het individuele maatwerk indien dit nodig wordt geacht (scenario 4) op basis van de betreffende financiële situatie. GGDrU zal de gemeenten proactief bijstaan om hierin keuzes te maken. Momenteel vindt een inventarisatie naar voorgenomen bezuinigingen op maatwerk plaats bij gemeenten. Opzeggen van maatwerk kan nog tot april 2025.

        Het amendement van Zuid-Oost Utrecht is verwerkt in de Kaderbrief. 4 Voor de bijeenkomst van de commissie F&B op 20 november hadden zich drie van de vier commissieleden afgemeld. Aangezien dhr. Boonzaaijer als enige lid aanwezig was voelde hij zich niet in de positie om namens de commissie een advies over de Kaderbrief uit te brengen.

        Het AB heeft de volgende opmerkingen bij de concept Kaderbrief

        • In zowel de Kaderbrief als in de oplegnotitie aan gemeenten wordt opgevoerd dat de minister 300 miljoen gaat bezuinigen op GGD’en. Dat GGD en gemeenten in hetzelfde schuitje zitten, is echter voor raden geen relevante informatie voor discussie.
        • Het AB wil dat het amendement, waaronder de discussie over kerntaken, scherper naar voren komt in de kaderbrief.

        De bezuiniging van het Rijk is in de Kaderbrief slechts contextueel genoemd. In een extra toelichting daarop laat de DPG weten dat de GGD daar veel zaken mee financiert. GGDrU maakt zo veel als mogelijk is binnen de regeling gebruik van de rijksmiddelen ter versterking van de infectieziektebestrijding zowel qua directie uitvoering als de ondersteuning daarvan. Indien middelen wegvallen heeft dat consequenties. In het amendement staat nogmaals duidelijk beschreven dat gemeenten niet hoeven bij te leggen op kerntaken. Mw. Pennarts zal de passage over de Rijksbezuinigingen herformuleren en ook het amendement en de kerntakendiscussie toevoegen aan de concept Kaderbrief. (Actie) Na aanpassing zal de concept Kaderbrief op 12 december a.s voor zienswijzen naar de gemeenteraden worden verzonden. Sommige AB-leden zullen daarom geen gebruik meer maken van de memo met achtergrond-informatie die is opgesteld om de raden te informeren. Dit memo kan achter de hand worden gehouden voor het geval raden na ontvangst van de Kaderbrief alsnog meer informatie wensen.

        Besluit

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: kennis nemen van de concept Kaderbrief 2026; de concept Kaderbrief en de brief aan de gemeenteraden voor zienswijze te versturen naar de gemeenteraden; kennis te nemen van de memo achtergrondinformatie voor AB leden.

        7. Besluit tot wijziging van de WGR-regeling GGDrU

        Van Lopik en De Bilt is nog geen collegebesluit binnen. Lopik volgt nog dezelfde week. Een aantal gemeenten (10) heeft een collegebesluit genomen voorafgaande aan het raadsbesluit. Dit is juridisch gezien niet correct. Een collegebesluit kan pas genomen worden nadat de raad heeft ingestemd. Het verzoek aan AB-leden is om dit in de eigen gemeente te checken in de hoop het wijzigingstraject snel af te kunnen ronden. (Actie)

        Besluit

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: kennis te nemen van de stand van zaken van de wijzigingsprocedure van de Gemeenschappelijke Regeling van GGDrU.

        Hamerstukken

        8. Controlestukken 2025

        • Oplegnotitie controlestukken 2025
        • Controleprotocol 2025 inclusief normenkader
        • Intern controleplan 2025
        • Interne frauderisicoanalyse

        De gemeente Zeist vraagt zich af wat er gebeurt met de aanbevelingen uit de interne frauderisicoanalyse en hoe het tijdspad voor opvolging eruitziet? De DPG heeft een gesprek met de accountant gehad. Enkele zaken liggen buiten de scope van GGDrU, zoals de koppeling Afas en Bank Nederlandse Gemeenten. GGDrU maakt geen gebruik van de BNG in afwachting van de realisatie van de koppeling tussen Afas en BNG. Voor verbetering van de verbijzonderde interne controle is extra capaciteit nodig. Dit is inmiddels ook besproken met de commissie F&B.

        Besluit

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: • kennis te nemen van het Interne Controleplan 2025 en de Interne frauderisicoanalyse 2025; het Controleprotocol 2025 vast te stellen.

        9. Financiële verordening

        Conform de VNG-modeltekst zijn enkele aanpassingen doorgevoerd.

        Besluit

        Het algemeen bestuur van GGDrU besluit: de Financiële Verordening 2024 vast te stellen

        Afronding en sluiting

        10. Rondvraag

        De gemeente Zeist toont een exemplaar van de geboortebox. Voorts wijst Zeist andere gemeenten op de handreiking jeugdgezondheidszorg die ActiZ heeft opgesteld. Dhr. Van Dalen geeft een toelichting op de totstandkoming van het contract van de DPG. Een extern persoon begeleidt dit proces. Mw. Pennarts en dhr. Van Dalen leggen de rapportage voor aan het DB voor besluitvorming en voeren het finale gesprek met dhr. Sprenger op 18 december a.s. De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 10.35 uur. De volgende reguliere AB-vergadering staat gepland op 29 januari 2025, met daarin o.a. aandacht voor:

        • Programma versterken vaccinatiegraad
        • Standaard update DDJGZ

        Dhr. Sprenger, DPG sinds januari 2024, geeft in een slotwoord nog aan dat hij onder de indruk is van dit bestuur. Hij signaleert een hoge opkomst en grote betrokkenheid. Hij rondt af met een eindejaarattentie.

        Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie Midden-Nederland en het algemeen bestuur van 29 januari 2025.

        Voorzitter: E. Eerenberg MSc

        Secretaris: M. Sprenger