SOMO deelproject 3: de melder centraal

In deelproject 3 ligt de focus bij de melder. Het gaat daarbij om de melder in de hoedanigheid van ‘bezorgde burger/buur’ tot en met directe naaste van iemand met onbegrepen gedrag.

We zoomen in op de persoon van de melder vanuit drie bronnen: 1) een enquête onder het burgerpanel biedt zicht op de denkbeelden en overwegingen van reële en potentiële melders, 2) meeluisteren / analyseren van de registratie van telefonische meldingen bij de politie en het meldpunt van GGDrU en 3) een serie diepte-interviews met naasten/melders over hun melding.

We tekenen hieruit verhalen op en destilleren leerpunten om meer begrip te genereren voor de melder/naaste, zodat hulpverleners beter op hun verwachtingen en eventueel achterliggende behoeften kunnen aansluiten. Daarnaast willen we ook concrete ondersteuning bieden aan de melder. Dit doen we in de vorm van naastengroepen, naastencoaching door een familie-ervaringsdeskundige, en/of contact met een familievertrouwenspersoon.

Doelstellingen:

  • Inzicht krijgen en geven in de beweegredenen van de melder en de bredere sociale omgeving van de melder.
  • Inzicht krijgen en geven in wat naasten (familie, vrienden, buren) nodig hebben om de eigen steunkracht te kunnen versterken.
  • De draagkracht en steunkracht van naasten versterken door het aanbieden van naastengroepen (aan ca 40 naasten) en naastencoaching/contact met een familievertrouwenspersoon (aan ca 15 naasten).
  • Optekenen van verhalen naasten/melders over onbegrepen gedrag
  • Toolkit professionals

Wil je meer weten over deelproject 3? Neem dan contact op met Ellen Tromp, Ankie Lempens of Nicole van Erp via etromp@ggdru.nl, alempens@trimbos.nl of nerp@trimbos.nl.

Ondersteuning voor naasten

Binnen het project SOMO bestaat al enige tijd de mogelijkheid om mensen met onbegrepen gedrag te koppelen aan een opgeleide en enthousiaste buddy die zelf met een ontwrichtende situatie te maken heeft gehad.

Niet alleen mensen met onbegrepen gedrag hebben ondersteuning nodig, maar ook hun naasten. Familieleden, partners, kinderen, vrienden en ook buren kunnen aangedaan zijn en niet weten hoe te handelen. Daarom hebben we binnen SOMO nu ook een ondersteuningsaanbod voor naasten van mensen met onbegrepen gedrag. Naasten die behoefte hebt aan een luisterend oor, meer informatie over de situatie, of die hun ervaringen willen delen met anderen, kunnen gebruik maken van een groepsaanbod of van één-op-één begeleiding. 

Het Steunpunt Zelfregie & Herstel organiseert naastengroepen. In deze bijeenkomsten kunnen naasten ervaringen delen met andere naasten, steun vinden en praktische handvatten krijgen. Waarom laat iemand onbegrepen gedrag zien, wat kan ik betekenen voor die ander, maar nog veel belangrijker hoe blijf ik overeind in de ontstane situatie? De groepen bestaan uit 8-12 deelnemers.

Daar bestaat de ruimte om één op-één begeleiding  te krijgen van een familie-/naastenervaringsdeskundige, die steunt op de Familievertrouwenspersoon (FVP) voor juridische en/of organisatorische kennis en een behandelaar van Altrecht voor medisch-inhoudelijke kennis. Zij zal met de naaste kijken wat diegene nodig heeft en waar nodig ondersteunen in het contact met hulpverleners.

Wil je de flyers ontvangen? Neem dan contact op met SOMO@ggdru.nl.

Wil je meer weten over het aanbod? Neem voor individuele ondersteuning contact op met Marga Smit. Nee, voor groepsondersteuning contact op met Mine Durmaz van Steunpunt Zelfregie & Herstel.

Afstudeerstage – het afhandelen van meldingen van onbegrepen gedrag op de meldkamer

Nathalie Jansen, student Integrale Veiligheidskunde aan de Hogeschool Utrecht heeft van september 2024 tot juni 2025 haar afstudeerstage gelopen bij de Dienst Regionaal Operationeel Centrum (DROC) Midden-Nederland, onderdeel van de meldkamer. Ze heeft onderzoek gedaan naar het afhandelen van meldingen van onbegrepen gedrag. Hoe heeft ze dit ervaren?

Nathalie: ‘Het was een enorm leerzame periode waarin ik veel inzicht heb gekregen in de diversiteit en complexiteit van de meldingen die binnenkomen. Wat ik vooral bijzonder vond, was het beluisteren van meldingen. Dat gaf mij niet alleen een realistisch beeld van hoe zulke situaties verlopen, maar ook van de manier waarop centralisten daarmee omgaan. Je hoort direct hoe er gereageerd wordt en welke afwegingen er in korte tijd gemaakt moeten worden. Wat ik als meest uitdagend heb ervaren, is dat er geen standaardoplossing bestaat voor deze meldingen. Elke situatie is anders en vraagt om maatwerk. Juist die complexiteit maakt het onderwerp zo interessant, maar ook lastig. Wat mijn stage extra waardevol maakte was de vrijheid die ik kreeg om mijn onderzoek vorm te geven. Ik voelde veel vertrouwen vanuit de organisatie en had de ruimte om echt mijn eigen ding te doen. Ik zou een stage bij de DROC Midden-Nederland dan ook zeker aanraden aan andere studenten die geïnteresseerd zijn in veiligheid, crisiscommunicatie en het werken in een dynamische omgeving.’

Het complete stageverslag is aan te vragen via SOMO@ggdru.nl.

Een GGD-medewerker aan de telefoon.

Contact

somo@ggdru.nl