Bestuur
Wethouders van de 26 gemeenten in de regio Utrecht vormen het Algemeen Bestuur (AB) van de GGD. Meestal zijn deze wethouders de portefeuillehouders volksgezondheid in hun gemeente.
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit zeven personen en is samengesteld uit afgevaardigden van de vijf regionale adviescommissies, de voorzitter van de bestuurscommissie Midden-Nederland en de voorzitter; de wethouder van de gemeente Utrecht.
Bestuur GGD regio Utrecht
De Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht wordt bestuurd door de 26 gemeenten in de regio, via het Dagelijks Bestuur, het Algemeen Bestuur en de Bestuurscommissie.

Algemeen Bestuur (AB)
De GGD is een gezondheidsdienst op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen 26 gemeenten in de regio Utrecht. Het Algemeen Bestuur van GGDrU wordt gevormd door wethouders deze gemeenten. Meestal zijn dit de wethouders met de portefeuillehouders volksgezondheid in hun gemeente. Het bestuur stelt de hooflijnen van het beleid, de begroting en de jaarrekening van de GGD vast. Zij vergaderen zo’n vijf keer per jaar. Het Algemeen Bestuur kent vijf regionale adviescommissies, voor iedere regio één. Het Algemeen Bestuur laat zich adviseren door de adviescommissie Financiën en Bedrijfsvoering.
De vergaderdata van het AB in 2025
29 januari, 26 maart, 14 mei, 9 juli, 1 oktober, 5 november, 3 december.
Bestuursagenda 2023-2027
Lees hier de bestuursagenda 2023 – 2027.
Vergaderstukken AB
Deze vergaderstukken blijven 1 jaar online staan.
- AB 058 2025-05-14 03 Concept verslag AB 26 maart 2025
- AB 059 a 2025-05-14 04 oplegger strategisch huisvestingsplan
- AB 059 b 2025-05-14 04 JGZ huisvesting in de regio
- AB 060 2025-05-14 05 Oplegnotitie Definitieve bezuinigingen maatwerk 2026 (2)
- AB 061 2025-05-14 06 Oplegnotitie Mazl 2026 (2)
- AB 062 2025-05-14 07 Oplegnotitie Evaluatie Nu Niet Zwanger
- Uitnodiging interactieve sessie Transformatieopdracht GGDrU
- AB 00 2025-05-14 Agenda AB 14 mei 2025 (1)
-
- AB 00 2025-03-26 Agenda AB 26 maart 2025
- AB 052 2025-03-26 03 Concept verslag AB 29 januari 2025
- AB 053 2025-03-26 04 Oplegnotitie presentatie mentale gezondheid 26-3
- AB 054 a 2025-03-26 05 Oplegnotitie Transformatieopdracht GGDrU
- AB 054 b 2025-03-26 05 GGDrU transformatieopdracht update AB 26 maart
- AB 055 a 2025-03-26 6 Oplegnotitie AB – Notitie Toekomststrategie GB .
- AB 055 b 2025-03-26 6 Toekomststrategie Gezondheids Bevordering
- AB 056 a 2025-03-26 07 Oplegnotitie AB jaarstukken 2024 en resultaatbestemming
- AB 056 b 2025-03-26 07 Concept jaarverslag 2024
- AB 056 d 2025-03-26 07 Voorstel resultaatbestemming 2024
- AB 057 a 2025-03-26 08 Oplegnotitie zienswijzen kaderbrief 2026
- AB 057 b 2025-03-26 08 eerste samenvattend overzicht zienswijzen Kaderbrief 2026
- AB 057 c 2025-03-26 08 Kaderbrief 2026
- AB 00 2025-01-29 Agenda AB 29 januari 2025
- AB 047 2025-01-29 Concept verslag AB 4 december 2024
- AB 048 2025-01-29 oplegnotitie – Programma Verhogen Vaccinatiegraad
- AB 049a 2025-01-29 5 Oplegnotitie Weegmoment Proces Maatwerk 2026 (1) AB 049b 2025-01-29 5 Notitie Weegmoment Proces Maatwerk 2026
- AB 050 2025-01-29 Oplegnotitie AB Procesupdate implementatie iuvenelis (DDJGZ)
- AB 051 2025-01-29 Procesupdate implementatie iuvenelis (DDJGZ)
- AB 00 2024-12-04 Agenda 4 december 2024
- AB 040 2024-12-04 03 Concept verslag AB 6 november 2024
- AB 041 2024-12-04 04 Oplegnotitie DB 8 november 2024 Kennis en advies GALA
- AB 042a 2024-12-04 05 Oplegnotitie zienswijzen op begrotingswijziging 2024-1
- AB 043a 2024-12-04 06 Oplegnotitie AB 4 december concept Kaderbrief 2026
- AB 043b 2024-12-04 06 Concept Kaderbrief 2026
- AB 043c 2024-12-04 06 Concept raadsbrief kaderbrief 2026
- AB 043d 2024-12-04 06 Memo achtergrondinformatie AB 6 november 2024
- AB 044 2024-12-04 07 Oplegnotitie Stand van zaken Wijziging gemeenschappelijke regeling GGDrU
- AB 045a 2024-12-04 08 Oplegnotitie Controlestukken 2025
- AB 045b 2024-12-04 08 Controleprotocol incl. Normenkader 2025
- AB 045c 2024-12-04 08 Intern controleplan 2025
- AB 045d 2024-12-04 08 Interne Frauderisicoanalyse 2025
- AB 046a 2024-12-04 08 Oplegnotitie Financiële Verordening 2024
- AB 046b 2024-12-04 08 Financiële verordening GGDrU 2024
- AB 000 2027-11-06 Agenda 6 november 2024
- AB 033a 2024-11-06 02b Mededeling Stand van Zaken Ontwikkeling Dienstverlening JGZ 4-12 okt 2024
- AB 033b 2024-11-06 02c Mededeling stand van zaken programma Verhogen Vaccinatiegraad
- AB 034 2024-11-06 03 Concept verslag AB 10 juli 2024
- AB 035a 2024-11-06 04 Oplegnotitie uitwerking scenarios algemeen bestuur 6 november versie 2
- AB 035b 2024-11-06 04 Verslag Bestuursconferentie GGD regio Utrecht 2 oktober 2024
- AB 035c 2024-11-06 04 Nadere uitwerking takenpakket GGDrU
- AB 035d 2024-11-06 04 Nadere uitwerking scenario’s
- AB 035e 2024-11-06 04 Overzicht gestelde vragen bestuursconferentie 2 okt
- AB 036a 2024-11-06 05 Oplegnotitie Bestuursrapportage 2024-2
- AB 036b 2024-11-06 05 BERAP 2024-2
- AB 037 2024-11-06 06 Oplegnotitie Bestemmingsreserve Renovatie de Dreef 5
- AB 038 2024-11-06 07 Mazl correctie 2024
- AB 039 2024-11-06 08 Oplegnotitie inhoudsopgave kaderbrief 2026
Begroting
Hier onder vind je een infographic waarin de begroting van GGD regio Utrecht van 2026 visueel is gemaakt. Onder de afbeeldingen vind je de informatie uitgeschreven in een digitaal toegankelijk alternatief.


Inkomsten
€75.256.930.
- 48% komt van Kindbijdrage, dat is €36.153.105.
- 15% komt van Inwonerbijdrage, dat is €11.156.155.
- 15% komt uit Bijdrage Rijk en derden, dat is €11.566.405
- 10% komt uit Maatwerk gemeenten, dat is €7.854.945.
- 8% komt uit Facturatie op realisatie, dat is €5.772.795.
- 4% komt van Klanten, dat is €2.753.525.
Inwoner- en Kindbijdrage gestegen in drie jaar
Inwonerbijdrage:
- 2024: €7,23
- 2025: €8,08
- 2026: €8,59
Kindbijdrage:
- 2024: €151,04
- 2025: €166,09
- 2026: €173,38
Uitgaven
€75.256.930.
- 57% gaat naar doelstelling Kansrijk opgroeien
- 35% gaat naar doelstelling Gezonde en veilige leefomgeving
- 8% gaat naar doelstelling Langer gezond zelfstandig
Feiten en cijfers
- Regio Utrecht heeft 1,40 miljoen inwoners in 26 gemeenten
- Waarvan ruim 208.500 kinderen en jongeren tot 18 jaar (exclusief stad Utrecht)
- 834 medewerkers op 1 januari 2025 (excl. inhuur en stagiaires)
- 48 consultatiebureaus (exclusief stad Utrecht)
Bestuurscommissie
De Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) wordt gevormd door de 25 portefeuillehouders uit de vijf regio’s (exclusief gemeente Utrecht) die de GGD kent. Sinds september 2016 zijn de voorheen separate vergaderingen van AB en BC gecombineerd tot één gezamenlijke vergadering. De AB- en BC-leden vergaderen zo’n vijf keer per jaar.
Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur is belast met de dagelijkse aansturing van de GGD en bereidt de vergaderingen van het Algemeen Bestuur voor. Dit Dagelijks Bestuur bestaat uit zeven personen en is samengesteld uit afgevaardigden van de vijf regionale adviescommissies, de voorzitter van de bestuurscommissie Midden-Nederland en de voorzitter, de wethouder van de gemeente Utrecht. Zij vergaderen ongeveer acht keer per jaar. De vergaderingen van het Dagelijks Bestuur zijn besloten.
Overzicht leden Dagelijks Bestuur:
Dhr. E. Eerenberg (wethouder in Utrecht) Voorzitter
Mw. M. Pennarts (wethouder in Woerden) Vice-voorzitter
Dhr. C. van Dalen (wethouder in Montfoort)
Dhr. M. Beek (wethouder in Veenendaal)
Mw. M. Paffen (wethouder in Amersfoort)
Mw. E. Schell (wethouder IJsselstein)
Dhr. O. James (wethouder Bunnik)
De vergaderdata van het DB in 2025
15 januari, 5 maart, 17 maart, 2 april, 21 mei, 30 juni, 10 september, 12 november, 1 december.
Vergaderstukken Dagelijks Bestuur
De besluitenlijsten van het Dagelijks Bestuur worden geplaatst na de vaststelling ervan in de volgende vergadering. Er kan dus wat tijd zitten tussen de vergadering en de plaatsing van de besluitenlijst naar aanleiding van die vergadering op de website.
Deze vergaderstukken blijven 1 jaar online staan.