Zorgen en overlast melden
De OGGZ is een team binnen de GGD en staat voor: Openbare Geestelijke Gezondheidszorg. Team OGGZ richt zich op sociaal kwetsbare mensen. Het gaat om mensen die het moeilijk vinden hulp te vragen of de zorg mijden. Het melden van zorgen en overlast is belangrijk om problemen zichtbaar te maken.
Sociaal kwetsbare mensen vallen vaak buiten de samenleving en zijn onvoldoende in staat om in hun eigen bestaansvoorwaarden te voorzien. Ook hebben zijn vaak op diverse gebieden problemen. Denk hierbij o.a. aan: financiële problematiek, verwaarlozing, sociaal isolement en verward gedrag. Dit doen wij niet alleen. Wij werken hierbij samen met tal van (zorg)organisaties. Denk aan wijkteams, huisartsen, specialistische zorg zoals GGZ en verslavingszorg, politie, gemeente, schuldhulpverlening en woningbouwcorporaties.
Hoe kan GGDrU hulp bieden bij zorgen en overlast?
De OGGZ adviseert gemeenten. Onder andere op het gebied van de zorg voor kwetsbare mensen en personen met verward gedrag. Je kunt ons bereiken via 030-630 54 80. We zijn er om je te adviseren of om samen overleggen. Je mag ook een email sturen naar meldpunt@ggdru.nl.
Familie of buren merken vaak als eersten dat er iets met iemand niet goed gaat. Het is belangrijk om dit te melden voordat de situatie ernstig wordt. De betrokkene kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen.
Het MAB is een regionaal advies- en meldpunt voor burgers en professionals met (niet-acute) zorgen over sociaal kwetsbare mensen. Dit meldpunt zorgt ervoor dat degene waarover een melding wordt gedaan, zo snel mogelijk terecht komt bij juiste zorg en/of ondersteuning.
Het MAB is beschikbaar voor de volgende gemeentes: Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Woudenberg.
Hoe kun je melden?
Je kunt melden via het meldformulier MAB. Bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd, bereikbaar via 030-630 54 80 kun je vooraf advies inwinnen of overleggen. Het Meldpunt zal onderzoeken of de melding voldoet aan de criteria. Ga naar het meldformulier MAB.
24-uurs-service
Ook hebben wij voor diverse gemeenten een contract met Broeder de Vries. Zij nemen de telefoon van het MAB-meldpunt buiten kantoortijden waar (030- 630 54 80). Van deze 24-uurs-dienst kan gebruik worden gemaakt door bellers uit de gemeentes: Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg.
GGDrU biedt (dwang- en drang)trajecten ter voorkoming van huisuitzettingen door financiële problemen en/of (woon)overlast. Deze trajecten zijn een samenwerkingsvorm tussen GGD, gemeente, woningbouwcorporaties, zorgverlening- en dienstverleningspartners. GGDrU heeft hierbij een coördinerende rol. Dit noemen we procesregie. Via een gezamenlijk plan van aanpak en duidelijk gestelde doelen wordt er door de inwoner en de diverse partijen gewerkt aan het voorkomen van huisuitzetting. Ook wordt er gewerkt aan een duurzame oplossing. Het ViA traject is in een aantal gemeenten al jaren een goed werkende aanpak op basis van duidelijke afspraken. Dit betreft de Gemeentes Amersfoort, Baarn en Soest.
Hoe kun je melden?
Meldingen van burgers kunnen wij niet in behandeling nemen. Er kan alleen gemeld worden door hulp- en dienstverlenende organisaties.
Mensen met ernstige verzameldrang (hoarding) en ernstige vervuilde woningen kunnen wij helpen via WHP. Door ondersteuning, expertise en procesregie te bieden komt er een plan van aanpak tot stand. Vaak werken we nauw samen en stemmen we ons plan af met de wijk/sociale teams. GGDrU kan ingezet worden in de gemeentes Amersfoort, Baarn, de Bilt, Bunnik, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Oudewater, Soest, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden en Woudenberg.
Hoe kun je melden?
Je kunt melden via het meldformulier WHP. Bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd, bereikbaar via 030-630 54 80 kun je vooraf advies inwinnen of overleggen. Het Meldpunt zal onderzoeken of de melding voldoet aan de criteria.
Verplichte zorg
De aanvraag van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) is een aanvraag voor een wettelijk verplichte behandeling. Dit kan zorg bij iemand thuis zijn, maar ook opname in een kliniek.
Bij het proces van het aanvragen van de Wvggz zijn veel partijen betrokken en moeten er belangrijke beslissingen worden genomen. Daardoor duurt het wat langer, en is dit geen directe oplossing.
De Wvggz heeft grote gevolgen voor degene waar het over gaat. Omdat de aanvraag heel serieus is, wordt er goed naar gekeken door alle partijen.
Voor wie moet ik de Wvggz aanvragen?
De Wvggz kun je aanvragen voor iemand die een psychische stoornis heeft en daardoor een gevaar is voor zichzelf, of voor andere mensen. In deze situatie is het belangrijk om de persoon voor wie je de Wvggz aanvraagt, of de omgeving, te beschermen. De Wvggz kun je aanvragen voor iemand als vrijwillige zorg niet helpt.
Hoe werkt de Wvggz?
Bekijk hier een filmpje van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Wat gebeurt er met mijn aanvraag Wvggz?
Na de aanvraag onderzoekt het Meldpunt Wvggz welke zorg er nodig is. Als er verplichte zorg nodig is, dan start het Meldpunt een onderzoek. Na het onderzoek besluit het Meldpunt of er een zorgmachtiging nodig is.
Als er een zorgmachtiging nodig is, vragen we deze aan bij de Officier van Justitie. De rechter bepaalt uiteindelijk of er verplichte zorg nodig is.
Hoe kan ik een melding maken?
Je kunt alleen melden via het meldformulier Wvggz. Bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd kun je vooraf om advies vragen. Wij zijn bereikbaar via 030-630 54 80.
Je kunt je melden als je in één van de volgende gemeentes woont: Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Oudewater, de Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Vijfheerenlanden, Woerden.
Meer informatie
Onder de kop ‘Hoe kan de GGD hulp bieden bij zorgen en overlast?’ lees je welk formulier je nodig hebt.