Actuele Wegwijzer bij geldstress met extra informatie over stress en digitale inclusie
Op 17 oktober – op Wereldarmoededag – lanceert GGD regio Utrecht alweer de vierde editie van de Wegwijzer bij geldstress. Deze praktische wegwijzer ondersteunt professionals en vrijwilligers bij het signaleren van geldstress, het bespreekbaar maken van financiële zorgen en het verwijzen naar passende hulp in de regio Utrecht.
Recente cijfers en dagelijkse ervaringen onderstrepen urgentie
In de regio Utrecht leeft ongeveer 1 op de 32 mensen (43.000 inwoners) in een huishouden met een laag inkomen. Voor bijna de helft van hen duurt deze situatie vier jaar of langer. Geldzorgen raken de gezondheid direct: stressklachten, somberheid of lichamelijke klachten komen veel voor. Andersom geldt ook dat gezondheidsproblemen kunnen leiden tot financiële problemen. Professionals en vrijwilligers die werken met mensen, bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg, sport, welzijn of dienstverlening, merken dagelijks hoe groot de impact van geldstress of armoede is op mensen en gezinnen. Zij willen hen helpen maar weten niet altijd hoe. Geldstress of armoede is nog vaak een moeilijk onderwerp, of het is niet duidelijk welke hulp beschikbaar is.
Extra aandacht voor stress
Het is belangrijk dat professionals actief het gesprek over geldzorgen aangaan. Dagmar Niewold, adviseur ervaringsdeskundigheid bij GGDrU legt uit: ‘Mensen met geldzorgen hebben veel en langdurige stress. Hierdoor zit hun hoofd zo vol dat het moeilijker is om overzicht te houden en hebben zij ook moeite met keuzes maken. Dit maakt hulp zoeken lastiger. Ook schaamte, onmacht of onzekerheid over wie je kunt vertrouwen vormen een drempel.’ Als professionals het gesprek wel aangaan en met een open houding luisteren, helpt dat iemand om een eerste stap te zetten richting ondersteuning. Hiervoor zijn in de Wegwijzer handige gespreksstarters en signalen die kunnen wijzen op geldstress toegevoegd. Voor professionals die meer handvatten willen voor het gesprek over (geld)stress, is er ‘Begrijp je stress’ van Pharos en GGD regio Utrecht.
Digitale inclusie: stress door digitale barrières
Nieuw in de Wegwijzer is aandacht voor digitale inclusie: hoe je vragen stelt over digitaal meedoen aan zowel jongeren als volwassenen en waar mensen terecht kunnen voor hulp bij zaken digitaal regelen. Vrijwel alle regelingen en ondersteuningsmogelijkheden, zoals het aanvragen van toeslagen of gemeentelijke hulp, verlopen digitaal. Dagmar: ‘Wie geen goede internetverbinding heeft, of beperkte digitale vaardigheden of onvoldoende toegang tot online informatie, ervaart extra stress. Ook dit kan mensen ervan weerhouden om van belangrijke regelingen gebruik te maken. Professionals kunnen dat doorbreken door aandacht te hebben voor digitaal meedoen.’
Praktische info en sociale kaart per gemeente
De Wegwijzer bij geldstress geeft daarnaast een up-to-date overzicht van hulporganisaties, regelingen en initiatieven per gemeente in de regio Utrecht. Ook is er een uitgebreide lijst aan landelijke initiatieven die er zijn om mensen te ondersteunen bij feestdagen, boodschappen, gezondheid, maar ook bij opleiding en werk. Met de Wegwijzer kan een professional of vrijwilliger iemand direct verder helpen, zonder dat ze zelf alles moeten regelen. In elke gemeente zijn contactpunten waar mensen met vragen of zorgen over geld persoonlijk te woord worden gestaan. In deze Wegwijzer staat dat allemaal op een rij. www.ggdru.nl/wegwijzergeldstress.