Signaleren en melden
Voor wie in zijn of haar beroep of vrijwilligerswerk te maken krijgt met (vermoedens van) kindermishandeling en andere vormen van huiselijk geweld, kan het lastig zijn om hulp te bieden. De meldcode voor huiselijk geweld & kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Ook lees je hier over het traject voorkomen huisuitzetting en de Wegwijzer bij geldstress.
OGGZ-meldingen
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Iedere hulporganisatie en zelfstandige professional ontwikkelt een eigen meldcode.
Iedere hulporganisatie en zelfstandige professional ontwikkelt een eigen meldcode. Daarin moeten in ieder geval de volgende 5 stappen staan:
- Stap 1: In kaart brengen van signalen.
- Stap 2: Overleggen met een collega. En eventueel raadplegen van Veilig thuis of een deskundige raadplegen op het gebied van letselduiding.
- Stap 3: Gesprek met de betrokkene(n).
- Stap 4: Wegen / beoordelen van het risico, de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling. Bij twijfel altijd Veilig thuis raadplegen.
- Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.
Als hulpmiddel heeft de overheid een basismodel huiselijk geweld en kindermishandeling opgesteld. Dit basismodel kun je gebruiken bij het ontwikkelen van een Meldcode.
Overige acties voor de organisatie
Naast de ontwikkeling van een Meldcode moet een organisatie een aantal zaken regelen:
- Verantwoordelijkheid
Een organisatie moet benoemen wie de stappen moet doorlopen. Bijvoorbeeld een leerkracht die de signalen bespreekt met de zorgcoördinator van een school. Daarnaast moet de organisatie vastleggen wie eindverantwoordelijk is voor de beslissing om wel of geen melding te doen. - Kennis over bepaalde vormen van geweld
Een organisatie moet aandacht besteden aan bijzondere vormen van geweld. Bijvoorbeeld vrouwelijke genitale verminking en eergerelateerd geweld. Dit vergt van medewerkers extra kennis en vaardigheden. - Kindcheckinstructies
Om een Kindcheck te kunnen uitvoeren hebben organisaties instructies nodig. Bij een Kindcheck controleren professionals of er kinderen in een gezin zijn en of ze veilig zijn. Bijvoorbeeld als een ouder een psychische stoornis heeft of verslaafd is. De overheid is bezig met een basishandleiding voor de Kindcheck. - Omgang met vertrouwelijke gegevens
Een organisatie moet vastleggen hoe medewerkers moeten omgaan met vertrouwelijke gegevens.
Wat is de Verwijsindex?
De Verwijsindex is een digitaal systeem waarin professionals van verschillende organisaties een signaal kunnen afgeven als zij zich zorgen maken over of betrokken zijn bij een kind of jongere. Door de Verwijsindex kunnen professionals elkaar sneller vinden en beter met elkaar en met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind of de jongere afstemmen en samenwerken over de best passende ondersteuning en begeleiding. Het signaal dat wordt afgegeven in de Verwijsindex bevat alleen naam, adres en geboortedatum van het kind of de jongere gekoppeld aan de contactgegevens van de professional. Er staat geen inhoudelijke informatie in.
Meld- en Adviespunt Bezorgd (MAB)
Het MAB is een regionaal advies- en meldpunt voor burgers en professionals met (niet-acute) zorgen over sociaal kwetsbare mensen.
Familie of buren merken vaak als eersten dat er iets met iemand niet goed gaat. Het is belangrijk om dit te melden voordat de situatie ernstig wordt. De betrokkene kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen.
Het MAB is een regionaal advies- en meldpunt voor burgers en professionals met (niet-acute) zorgen over sociaal kwetsbare mensen. Dit meldpunt zorgt ervoor dat degene waarover een melding wordt gedaan, zo snel mogelijk terecht komt bij juiste zorg en/of ondersteuning.
Het MAB is beschikbaar voor de volgende gemeentes: Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Ronde Venen, Houten, Leusden, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Woudenberg.
Hoe kun je melden?
Je kunt melden via het meldformulier MAB. Bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd, bereikbaar via 030-630 54 80 kun je vooraf advies inwinnen of overleggen. Het Meldpunt zal onderzoeken of de melding voldoet aan de criteria. Ga naar het meldformulier MAB.
Hoe kun je melden?
Je kunt melden via het volgende meldingsformulier MAB. Bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd, bereikbaar via 030- 630 54 80 kun je vooraf advies inwinnen of overleggen. Het Meldpunt zal onderzoeken of de melding voldoet aan de criteria.
Voorkomen van uithuiszettingen door huurschuld of (woon)overlast (ViA)
ViA (Voorkomen huisuitzetting Integrale Aanpak) is een traject dat door een woningbouwvereniging kan worden aangegaan met een huurder die een betaalachterstand heeft in combinatie met problemen op meerdere leefgebieden (overlast, persoonlijke problemen, middelengebruik). ViA is bedoeld om deze huurder te helpen, en zo te voorkomen dat huisuitzetting nodig is.
Als eerste vindt er een gesprek plaats tussen de melder en de huurder, onder begeleiding van een medewerker van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) van GGD regio Utrecht. Het doel van dit gesprek is het in kaart brengen van de problematiek en het vinden van oplossingen. Er worden tijdens dit gesprek afspraken gemaakt, bijvoorbeeld over het betalen van de huur, en hoe overlast in de toekomst kan worden voorkomen. Zo werken we aan een duurzame oplossing.
ViA kan namens een woningbouwvereniging worden aangevraagd voor een huurder die achter loopt met de betaling van de huur. Dit kan komen door financiële, relationele, mentale, en/of verslavingsproblemen.
Het ViA-traject is in een aantal gemeenten al jaren een goed werkende aanpak. Dit betreft de gemeentes Amersfoort, Baarn en Soest.
GGD regio Utrecht begeleidt het ViA-traject. Andere stakeholders die bij het traject betrokken kunnen zijn, zijn:
- Gemeente
- Organisaties voor werk en inkomen, zoals schuldhulpverlening en het UWV
- Woningbouwcorporaties
- Zorg- en welzijnsorganisaties, onder meer de jeugdhulpverlening
- Geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg
- Politie
- Huisartsen
- Wijkteams
Het ViA-traject wordt betaald door de woningbouwvereniging en de betreffende gemeente.
Vragen over het ViA-traject? Mail naar woonproblematiek@ggdru.nl.
(Zorg)professionals kunnen een melding doen met dit meldingsformulier.
Meldingen van inwoners kunnen wij niet in behandeling nemen.
Meldformulier OGGZ
Veilige digitale communicatie bij de JGZ
De professionals van de Jeugdgezondheidszorg van GGD regio Utrecht werken met de diensten Zorgmail (beveiligd verwijzen en beveiligd mailen) en Siilo (beveiligd appen).
De professionals van de Jeugdgezondheidszorg van GGD regio Utrecht werken met de diensten Zorgmail (beveiligd verwijzen en beveiligd mailen) en Siilo (beveiligd appen). Deze diensten zijn een verbindende schakel voor een veilige informatieoverdracht van cliëntgegevens. Dit sluit aan op de samenwerkingsafspraken tussen gemeenten, jeugdgezondheidszorg en eerstelijnsvoorzieningen. Een mooie, veilige en belangrijke stap naar een betere samenwerking met externe partners.
Zorgmail
Zorgmail is een beveiligd systeem voor e-mailberichten met privacygevoelige informatie. Alle @ggdru.nl mailadressen kunnen veilig verzenden. Ben je als ketenpartner niet aangesloten bij Zorgmail, dan wordt er een 06-nummer gevraagd voor identificatie. Indien je als ketenpartner een e-mailadres van een professional van de GGDrU heeft kun je direct met hem of haar mailen, anders kun je gebruik maken van via het algemene zorgmailadres van GGD regio Utrecht jgzggdregioutrecht@zorgmail.nl met klantnummer 500045886.
Meldplicht infectieziekten
Meer informatie over het melden van infectieziekten lees je op onze pagina voor (huis)artsen.
Informatiepunt vrouwenbesnijdenis
In Nederland zien we besnijdenis bij vrouwen als een ernstige vorm van (kinder)mishandeling. De ingreep leidt tot gezondheidsrisico’s. Meer informatie over het informatiepunt lees je op www.ggdru.nl/vgv of bekijk de Sociale kaart.
Wegwijzer bij geldstress
In de Wegwijzer bij geldstress van GGD regio Utrecht vind je tips voor het signaleren en bespreken van en doorverwijzen bij geldstress. We zien dat geldzorgen vaak gerelateerd zijn aan een slechtere (mentale) gezondheid. De Wegwijzer ondersteunt professionals bij het herkennen en bespreken van deze signalen.
De Wegwijzer biedt daarnaast een overzicht van hulpmogelijkheden per gemeente en per thema. Er zijn veel regelingen, voorzieningen en fondsen voor mensen met een laag inkomen. Deze verschillen per gemeente. De Wegwijzer verwijst naar een aantal instanties die iemand persoonlijk verder helpen.

Contact met Team OGGZ
Team OGGZ is op werkdagen (tussen 9.00 en 17.00 uur) telefonisch te bereiken op 033- 467 82 53. Mailen kan ook naar:
woonproblematiek@ggdru.nl