Signaleren en melden
Voor wie in zijn of haar beroep of vrijwilligerswerk te maken krijgt met (vermoedens van) kindermishandeling en andere vormen van huiselijk geweld, kan het lastig zijn om hulp te bieden. De meldcode voor huiselijk geweld & kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld.
OGGZ meldingen
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Iedere hulporganisatie en zelfstandige professional ontwikkelt een eigen Meldcode.
Iedere hulporganisatie en zelfstandige professional ontwikkelt een eigen Meldcode. Daarin moeten in ieder geval de volgende 5 stappen staan:
- Stap 1: In kaart brengen van signalen.
- Stap 2: Overleggen met een collega. En eventueel raadplegen van Veilig thuis of een deskundige raadplegen op het gebied van letselduiding.
- Stap 3: Gesprek met de betrokkene(n).
- Stap 4: Wegen / beoordelen van het risico, de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling. Bij twijfel altijd Veilig thuis raadplegen.
- Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden.
Als hulpmiddel heeft de overheid een basismodel huiselijk geweld en kindermishandeling opgesteld. Dit basismodel kun je gebruiken bij het ontwikkelen van een Meldcode.
Overige acties voor de organisatie
Naast de ontwikkeling van een Meldcode moet een organisatie een aantal zaken regelen:
- Verantwoordelijkheid
Een organisatie moet benoemen wie de stappen moet doorlopen. Bijvoorbeeld een leerkracht die de signalen bespreekt met de zorgcoördinator van een school. Daarnaast moet de organisatie vastleggen wie eindverantwoordelijk is voor de beslissing om wel of geen melding te doen. - Kennis over bepaalde vormen van geweld
Een organisatie moet aandacht besteden aan bijzondere vormen van geweld. Bijvoorbeeld vrouwelijke genitale verminking en eergerelateerd geweld. Dit vergt van medewerkers extra kennis en vaardigheden. - Kindcheckinstructies
Om een Kindcheck te kunnen uitvoeren hebben organisaties instructies nodig. Bij een Kindcheck controleren professionals of er kinderen in een gezin zijn en of ze veilig zijn. Bijvoorbeeld als een ouder een psychische stoornis heeft of verslaafd is. De overheid is bezig met een basishandleiding voor de Kindcheck. - Omgang met vertrouwelijke gegevens
Een organisatie moet vastleggen hoe medewerkers moeten omgaan met vertrouwelijke gegevens.
Wat is de Verwijsindex?
De Verwijsindex is een digitaal systeem waarin professionals van verschillende organisaties een signaal kunnen afgeven als zij zich zorgen maken over of betrokken zijn bij een kind of jongere. Door de Verwijsindex kunnen professionals elkaar sneller vinden en beter met elkaar en met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind of de jongere afstemmen en samenwerken over de best passende ondersteuning en begeleiding. Het signaal dat wordt afgegeven in de Verwijsindex bevat alleen naam, adres en geboortedatum van het kind of de jongere gekoppeld aan de contactgegevens van de professional. Er staat geen inhoudelijke informatie in.
Meld- en Adviespunt Bezorgd (MAB)
Het MAB is een regionaal advies- en meldpunt voor burgers en professionals met (niet-acute) zorgen over sociaal kwetsbare mensen.
Het MAB is een regionaal advies- en meldpunt voor burgers en professionals met (niet-acute) zorgen over sociaal kwetsbare mensen. Het MAB is beschikbaar voor de volgende gemeentes: Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Woudenberg. Dit meldpunt zorgt ervoor dat degene over wie een melding wordt gedaan, zo snel mogelijk terechtkomt bij juiste zorg en/of ondersteuning. Over de inzet van het MAB bestaan afspraken met de afzonderlijke gemeenten. Voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg is het ook mogelijk een melding te doen buiten kantoortijden en in het weekend.
Hoe kun je melden?
Je kunt melden via het volgende meldingsformulier MAB. Bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd, bereikbaar via 030- 630 54 80 kun je vooraf advies inwinnen of overleggen. Het Meldpunt zal onderzoeken of de melding voldoet aan de criteria.
Voorkomen van uithuiszettingen door huurschuld of (woon)overlast (ViA)
De GGD biedt (dwang en drang) trajecten ter voorkoming van huisuitzettingen door financiële problemen en/of (woon)overlast. Deze trajecten zijn een samenwerkingsvorm tussen GGD, gemeente, woningbouwcorporaties, zorg- en dienstverleningspartners.
De GGD biedt (dwang en drang) trajecten ter voorkoming van huisuitzettingen door financiële problemen en/of (woon)overlast. Deze trajecten zijn een samenwerkingsvorm tussen GGD, gemeente, woningbouwcorporaties, zorg- en dienstverleningspartners. De GGD heeft hierbij een coördinerende rol. Dit noemen we procesregie. Via een gezamenlijk plan van aanpak en duidelijk gestelde doelen wordt er door de inwoner en de diverse partijen gewerkt aan het voorkomen van huisuitzetting. Ook wordt er gewerkt aan een duurzame oplossing. Het ViA traject is in een aantal gemeenten al jaren een goed werkende aanpak op basis van duidelijke afspraken. Dit betreft de Gemeentes Amersfoort, Baarn en Soest.
Hoe kun je melden?
Meldingen van burgers kunnen wij niet in behandeling nemen. Er kan alleen gemeld worden door hulp- en dienstverlenende organisaties.
Meldformulier OGGZ
Veilige digitale communicatie bij de JGZ
De professionals van de Jeugdgezondheidszorg van GGD regio Utrecht werken met de diensten Zorgmail (beveiligd verwijzen en beveiligd mailen) en Siilo (beveiligd appen).
De professionals van de Jeugdgezondheidszorg van GGD regio Utrecht werken met de diensten Zorgmail (beveiligd verwijzen en beveiligd mailen) en Siilo (beveiligd appen). Deze diensten zijn een verbindende schakel voor een veilige informatieoverdracht van cliëntgegevens. Dit sluit aan op de samenwerkingsafspraken tussen gemeenten, jeugdgezondheidszorg en eerstelijnsvoorzieningen. Een mooie, veilige en belangrijke stap naar een betere samenwerking met externe partners.
Zorgmail
Zorgmail is een beveiligd systeem voor e-mailberichten met privacygevoelige informatie. Alle @ggdru.nl mailadressen kunnen veilig verzenden. Ben je als ketenpartner niet aangesloten bij Zorgmail, dan wordt er een 06-nummer gevraagd voor identificatie. Indien je als ketenpartner een e-mailadres van een professional van de GGDrU heeft kun je direct met hem of haar mailen, anders kun je gebruik maken van via het algemene zorgmailadres van GGD regio Utrecht jgzggdregioutrecht@zorgmail.nl met klantnummer 500045886.
Informatiepunt vrouwenbesnijdenis
In Nederland zien we besnijdenis als een ernstige vorm van (kinder)mishandeling. De ingreep leidt tot gezondheidsrisico’s.
Situatie in Nederland
In Nederland zien we besnijdenis als een ernstige vorm van (kinder)mishandeling. De ingreep leidt tot gezondheidsrisico’s. Er zijn verschillende vormen van VGV: vaak wordt de clitoris gedeeltelijk of geheel verwijderd, soms ook de kleine schaamlippen en soms de grote schaamlippen. In sommige culturen wordt de vaginale opening vernauwd door het wegsnijden en aan elkaar hechten van de kleine en/of grote schaamlippen, met of zonder verwijdering van de clitoris. Alle vormen van meisjesbesnijdenis zijn in ons land verboden. Ouders die hun dochter in het buitenland laten besnijden, terwijl ze in Nederland wonen, zijn strafbaar.
Informatiepunt VGV
Vrouwen kunnen al jarenlang klachten hebben die te maken hebben met hun besnijdenis maar weten niet dat het van de besnijdenis kan komen. Het gaat om klachten op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied. Ook rust er een weerstand over het bespreken van dit onderwerp. Huisartsen en andere hulpverleners hebben niet altijd goede kennis over VGV. Belangrijk is dat deze vrouwen goede zorg krijgen. In de regio Utrecht en de stad Utrecht is daarom een informatiepunt VGV voor deze vrouwen en voor hulpverleners.
Nazorg
Ook in de regio Utrecht wonen vrouwen die besneden zijn óf met dit onderwerp te maken hebben (gehad). Het VGV-informatiepunt kan nazorg bieden in de vorm van één of meerdere gesprekken met de betreffende vrouw. Deze zorg is anoniem en kosteloos.
Tijdens één of meerdere gesprekken met een verpleegkundige wordt zorg op maat geboden. Hierbij werkt zij actief samen met een arts-seksuoloog. Vrouwen kunnen hun vragen of gezondheidsklachten bespreken die mogelijk verband houden met hun besnijdenis, die lichamelijk, psychisch maar ook seksuologisch van aard kunnen zijn. Daarna kan een vrouw als dit nodig is, worden doorverwezen naar aanvullende zorg. Hierbij kan zij actief begeleid worden, bijvoorbeeld naar gynaecologische of psychologische hulp.
Contact met het Informatiepunt VGV
Besneden vrouwen kunnen bellen of mailen naar het informatiepunt. Waar nodig worden vrouwen verder doorverwezen. Er is een sociale kaart om vrouwen te verwijzen naar hulpverleners die kennis hebben van VGV. Mailen kan naar: informatiepuntvgv@ggdru.nl. Of bel met Jasmijn Steiner, contactpersoon VGV via 06-189 952 93.
Bekijk de Sociale kaart

Contact met Team OGGZ
Team OGGZ is op werkdagen (tussen 9.00 en 17.00 uur) telefonisch te bereiken op 033- 467 82 53. Mailen kan ook naar:
woonproblematiek@ggdru.nl