Doet jouw organisatie mee met het promoten van Dry January?
Januari is Dry. Doet jouw organisatie ook mee met het promoten van deze campagne? GGD regio Utrecht streeft naar zoveel mogelijk deelnemers in onze regio en daar kunnen wij jouw medewerking bij gebruiken.

Waarom meedoen aan Dry January met IkPas?
Dry January is niet meer weg te denken uit Nederland. Een kwart van de Nederlanders last in januari een alcoholpauze in. Volgens het RIVM is IkPas bewezen effectief in het stimuleren van een tijdelijke alcoholpauze. Niet gek, want een alcoholpauze levert ontzettend veel voordelen op. Mensen die (tijdelijk) geen alcohol drinken slapen vaak beter, staan fitter op, hebben meer energie, houden geld over, bouwen zelfvertrouwen op, zijn vrolijker, sporten lekkerder en vallen ook vaak af. Een belangrijk resultaat is dat deelnemers gemiddeld minder gaan drinken na hun deelname aan IkPas en meer bewust kiezen voor het al dan niet drinken van alcohol.
Echte mensen, echte verhalen
Dit jaar staat de landelijke IkPas-campagne in het teken van persoonlijke verhalen. Geen abstracte cijfers, maar moeders, buren, sportmaatjes, collega’s en zelfs je postbode delen waarom zij kiezen voor een alcoholpauze. De kracht van IkPas ligt in de ondersteuning: deelnemers krijgen tools en tips om hun alcoholvrije maand vol te houden, maar ook een sterk gemeenschapsgevoel. De steun van anderen maakt het verschil om het vol te houden.
Doe mee! Er zijn drie mogelijkheden
GGD regio Utrecht promoot deze campagne via onze socialemediakanalen. Ook zijn onze gemeenten en andere organisaties in de regio Utrecht uitgenodigd om mee te doen. Doe ook mee:
- Vergroot het bereik en deel de campagne fysiek in jouw organisatie op bijvoorbeeld een scherm in de wachtkamer of centrale hal. Of deel de campagne online via sociale media. Gebruik deze toolkit: https://documenten.ikpas.nl/s/toolkit
- Attendeer mensen op Dry January, bijvoorbeeld bij preventiegesprekken of consulten over leefstijl.
- Like en/of deel de berichten van Ik Pas – landelijk over Dry January op Facebook en Instagram. Of deel en like onze berichten op Facebook, Instagram, LinkedIn.
Wij hopen dat er veel organisaties in 2026 meedoen aan Dry January met IkPas!